Ze względów geograficznych, historycznych i ekonomicznych istnieją międzynarodowe różnice w zakresie korzystania z transportu publicznego i jego zasięgu. Podczas gdy kraje Starego Świata mają na ogół rozbudowane i częste systemy obsługujące ich stare i gęste miasta, wiele miast Nowego Świata ma bardziej rozwinięty i znacznie mniej rozbudowany transport publiczny.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego (UITP) jest międzynarodową siecią dla władz i operatorów transportu publicznego, decydentów politycznych, instytutów naukowych oraz przemysłu dostawczego i usług transportu publicznego. Liczy 3400 członków z 92 krajów.

Transport towarów spożywczych

Przenośniki przeznaczone do publicznego wynajmu są tak stare jak pierwsze promy, a najwcześniejszym transportem publicznym był transport wodny: na lądzie chodzili ludzie (czasami w grupach i pielgrzymkach, jak zaznaczono w źródłach takich jak Biblia i Opowieści Canterbury) lub (przynajmniej na Starym Świecie) wędrowali zwierzęciem.Promy pojawiają się w greckiej mitologii – Korsyki w starożytnej Grecji były zasypane monetą pod ich językiem, aby zapłacić promowcowi Charonowi za przewiezienie ich do Hadesu.

Firma przewozowa jako pewny kurier? Transport towarów busem

Transport mebli

Niektóre z historycznych form transportu publicznego to m. in. dyliżans, czyli stały szlak z karczmy treningowej do karczmy treningowej oraz łódź ciągniona przez konie przewożąca płatnych pasażerów, co było cechą europejskich kanałów z XVII wieku.

Sam kanał jako forma infrastruktury sięga starożytności – starożytni Egipcjanie z pewnością wykorzystywali kanał transportu towarowego do omijania zaćmy Asuan – a Chińczycy budowali również kanały transportu wodnego już w okresie państw walczących, który rozpoczął się w V wieku przed naszą erą. Nie wiadomo, czy kanały te były wykorzystywane do transportu publicznego na honorowym terenie, czy też nie; Wielki Kanał w Chinach (początek w 486 roku p. n. e.) służył głównie do spedycji zboża.

Wydaje się, że omnibus, pierwszy zorganizowany system transportu publicznego w mieście, powstał w Paryżu we Francji w 1662 r., chociaż wspomniana usługa nie powiodła się kilka miesięcy po tym, jak jej założyciel, Blaise Pascal, zmarł w sierpniu 1662 r.; wiadomo również, że omnibusy pojawiły się w Nantes we Francji w 1826 roku. Omnibus został wprowadzony do Londynu w lipcu 1829 roku.

Pierwsza pasażerska kolej konna została otwarta w 1806 roku: biegła między Swansea a Mumbles w południowo-zachodniej Walii w Wielkiej Brytanii. W 1825 r. George Stephenson zbudował w północno-wschodniej Anglii pierwszą publiczną kolejkę parową na świecie – Locomotion for the Stockton i Darlington Rail.